Anniina Turunen

Mikä on koulutuksesi?
Aloitin englannin kielen opinnot 2006, minulla oli ruotsi sivuaineena ja olin tähtäämässä opettajaksi. Varhaisessa vaiheessa huomasin, että ehkä opettaminen ei olekaan minun juttuni, mutta ajattelin silti kokeilla. Kokeilun jälkeen totesin, että opetusala ei tosiaankaan ole minua varten, joten minun piti keksiä opettajan uran tilalle jotain muuta.

Innostuin jo ensimmäisenä opiskeluvuonna tapahtumanjärjestämisestä ainejärjestön toiminnan myötä. Toinen innostuminen tuli, kun kokeilin Basic Business studiesia. Hurahdin siihen täysin ja sen jälkeen opiskelin vielä markkinointia, johtamista ja henkilöstöjohtamista. Lisäksi kiinnostuin yhteisöviestinnästä ja kulttuurienvälisestä viestinnästä ja keksin, että tulevaisuudessa voisin mennä kansainväliseen yritykseen tekemään viestintää englanniksi. Viestinnästä löytyi siis se juttu, se sopi mielestäni hyvin humanistille. Tein tuplatutkinnon eli valmistuin englannin maisteriksi 2012 ja yhteisöviestinnän maisteriksi 2014.

Miten päädyit nykyiseen työhösi?
Olin opintojen aikana kuusi kuukautta töissä hotellissa Englannissa, sillä halusin lisää työkokemusta. Puolen vuoden työkeikan aikana kielitaitoni kehittyi paljon. Opiskeluaikana tein erilaisia osa-aikaisia töitä kuten puhelintöitä (tutkimushaastattelu-  ja hyväntekeväisyys-sektori), autoliikkeen sihteerin tehtäviä.

Opintojen aikana olin työharjoittelussa yritysvalmennuksia tekevässä yrityksessä. Työtehtäviin kuului tapahtumien järjestelyä, käännöstehtäviä, markkinointia, viestintää ja asiakaspalvelua. Yhteisöviestinnän opintojen pakolliset harjoittelut suoritin samassa yrityksessä, joten yhteensä olin siellä töissä vuoden. Tämän jälkeen tein lyhyen aikaa assistentin hommia viestinnän tutkimusta tekevässä yrityksessä.

Keväällä 2013 osana viestinnän opintoja järjestettiin ekskursio Nordic Business Forumiin. En päässyt tuolloin mukaan, mutta aloin seurata yritystä twitterissä ja facebookissa. Pian heillä tulikin auki copy writerin pesti. Työpaikkaa mainostettiin vain somessa, joten se olisi olisi mennyt minulta ohi, jos en olisi ollut heidän some-seuraajansa. Hain tehtävään ja tulin valituksi. Aloitin työt elokuussa 2013.

Mille työnantajalle työskentelet ja mitä työnkuvasi sisältää?
Työskentelen Nordic Business Forumissa viestintäpäällikkönä. Nordic Business Forum on vuonna 2008 perustettu jyväskyläläisyritys, joka järjestää yritysvalmennuksia ja –seminaareja, joista tunnetuin NBForum vuosittain. Tapahtuman osallistujat tulevat kuulemaan maailmankuuluja businessguruja ja verkostoitumaan. Ensimmäisen seminaarin osanottajamäärä oli 80 henkilöä; vuosien saatossa seminaari on kasvanut usean tuhannen osallistujan tapahtumaksi. Päätapahtuma siirtyikin Jyväskylästä Helsinkiin muutama vuosi sitten, kun tilat jäivät liian pieniksi. Lisäksi järjestämme pienempiä tapahtumia ja seminaareja.

NBF:llä on pieni tiimi, joten kaikki joutuvat tekemään vähän kaikenlaista. Asenne onkin se, joka ratkaisee. Meillä on useita eri kanavia, joiden kautta viestimme: teemme verkkolehteä, joka julkaistaan kerran vuodessa myös printtinä, julkaisemme uutiskirjeen kerran kuussa, pidämme blogia, käytämme erilaisia some-kanavia ja tietenkin tuotamme sisältöä nettiin. Kaikki yrityksemme ulkoinen viestintä on englanniksi.

Työni sisältää paljon erilaisia kirjoitustehtäviä, tekstien editointia ja myös kääntämistä. Viestin päivittäin erilaisten yleisöjen kanssa: asiakkaat, some-seuraajat, potentiaaliset asiakkaat, sponsorit, lehdistö, muut yhteistyökumppanit (painotalo, markkinointitoimisto), puhujat, henkilöstö (sisäinen viestintä, sillä työporukka toimii useissa toimipisteissä). Tehtävässäni tarvitaan hyviä tietoteknisiä taitoja, erinomaista englannin kielen taitoa ja sosiaalisia taitoja. Lisäksi ehdottoman tärkeää on olla näkemystä viestinnästä: millaista hyvä viestintä on, miten viestitään, ymmärrys viestinnän kohdentamisesta sekä osaamista viestinnän suunnittelusta.

Vinkkejä tähän tai tämänkaltaiseen työhön haluaville?
Viestinnän tehtäviin haluavalle viestinnän ja markkinoinnin opinnot ovat tarpeelliset. Kaikki viestintä pohjautuu tapaasi kommunikoida ja ymmärtää kohderyhmää, joten kannattaa myöskin miettiä millä tavoin kehität kirjoittamistaitojasi ja harjoitella kirjoittamista. Sosiaalinen media on myös olennainen osa organisaatioiden viestintää, joten suosittelen olemaan aktiivinen somessa ja seuraamaan millä tavoin eri työkaluja käytetään. Kuka tietää, se työpaikkakin voi löytyä somen kautta.

 

Lisää alumnitarinoita

Aava & BangAnniina Turunen