Jussi Junikka

* Mikä on koulutuksesi?
Ensin minusta piti tulla asianajaja. Ei tullut. Toista kertaa Turun oikeustieteellisen pääsykokeisiin lukiessani totesin, että ei tämä taida olla minua varten.

Olin aina pitänyt kirjoittamisesta. Päätin kokeilla hakea äidinkielen opettajaksi – siinähän pääsisin toteuttamaan itseäni ja käyttämään vahvuuksiani. Pääsykokeet menivät mainiosti ja opinnot alkoivat Jyväskylässä syksyllä 2003. Sivuaineinani opiskelin kirjallisuutta, pedagogisia opintoja, puheviestintää ja taloustieteitä.

* Miten päädyit nykyiseen työhösi?
Opettajaharjoittelun aikana pääsin – jouduin – viimein luokan eteen. Kasiluokkalaiset katselivat tärisevää harjoittelijaa silmästä silmään kuin lauma haaskalle saapuneita lintuja. Sillä kertaa selvisin elossa. Vaikka olin tottunut esiintyjä ja nautin huomiosta, luokkatilanne ei tuntunut miellyttävältä.

Samaan aikaan toisaalla juttelin erään vanhemman opiskelijan kanssa siitä, että olisi kiva tehdä jotain oman alan töitäkin opiskelujen ohessa. Keskustelun jälkeen päädyin hakemaan eräälle kansainväliselle kielitoimistolle kielenhuoltajaksi. Pääsin testeistä läpi heittämällä. Olin tyytyväinen itseeni. Ja sitten tuli kysymys, joka muutti kaiken: ”Onko sulla olemassa y-tunnus? Tarvitsisin sen tänne meille laskutusta varten.”

Perustin ensimmäisen yritykseni helmikuussa 2007. Tein alkuun pelkästään kielenhuoltoa. Sen jälkeen mukaan tuli suomen kielitiimin päällikkyys ostoresurssina eräälle globaalille IT-jätille.

Vaikka pilkunviilaus olikin hauskaa, kiinnostuin koko ajan enemmän siitä, mitä muuta voisin firmani kautta tehdä. Raha ja talous alkoivat kiinnostaa humanistia. Opiskelin taloustieteitä saadakseni lisää substanssiosaamista Hain alihankintakirjoittajaksi useampaankin mainostoimistoon, kunnes viimein onnisti. Tein copywriterin töitä opintojeni ohessa. Asiakkaita tuli lisää ja sillä tiellä olen.

Kouluttauduin työn ohessa lisää; ensin yrittäjän ammattitutkinto ja sen jälkeen tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto. Luin – ja luen edelleen – valtavasti alan kirjallisuutta. Viimeistelin viimein gradunikin. Proseminaarityön sanaleikit olivat vaihtuneet Saamenmaan matkailumarkkinoinnin indeksaalisten merkkien tutkimiseen.

Valmistumisen jälkeen yhdistimme voimamme Suomen Pienyrittäjäin Mainostoimiston kanssa – joo, nimi kirjoitetaan virallisesti noin. Mukaan alkoi tulla markkinoinnin suunnittelutöitä. Työhöni SPYMillä kuului kirjoittamista, markkinoinnin suunnittelua, sosiaalisen median sisällöntuotantoa, sähköisten kampanjoiden hoitoa sekä markkinoinnin laskentaa – siis puhdasta panos–tuotto-matematiikkaa.

* Mitä osaamista nykyisessä työssäsi tarvitaan?
Maaliskuun 2014 alusta olen toiminut Clients’ Finland Oy:n valmennuskonsulttina. Tittelihirviö pitää sisällään markkinoinnin suunnittelua, konsultointia ja valmennusta suomalaisille PK-yrityksille. Työssäni saan edelleen kirjoittaa ja leikkiä sanoilla, mutta painopiste on siirtynyt sisältömarkkinoinnin suunnitteluun.

Työssäni tarvitaan ymmärrystä markkinointiviestinnän työkaluista, viestinnän kanavista ja medioista, tekstilajeista, markkinoinnin tulosten mittaamisesta sekä ihmisten ostokäyttäytymisestä. Käytännössä siis tarvitaan yhdistelmä kirjoittajaa, psykologia, tilastotieteilijää sekä taiteilijaa. Joku sanoisi, että laajasta yleissivistyksestä on hyötyä.

* Vinkkejä tähän tai tämänkaltaiseen työhön haluaville?
Kieltenopiskelijalle, joka haluaa markkinointiviestintäalalle, suosittelen oman aineyhdistelmän laajentamista kielten laitoksen ulkopuolelle. Taloustieteet, markkinointi, perheyrittäjyys, yhteisöviestintä tai esim. IT-osaaminen laajentavat omaa osaamista haluttavampaan suuntaan työnantajan silmissä. On kuitenkin huomattava, että usein markkinointialalle päädytään ilman koulutusta, joten korkeakoulututkintoa ei arvosteta niin paljoa kuin henkilökohtaista osaamista ja asennetta. Oma osaaminen ja tekemisen meininki ratkaisevat!

Lisää alumnitarinoita

MikkoJussi Junikka